Connect with us

Hi, what are you looking for?

Sustain ReportSustain Report

Navne

Jysk opretter ny stilling som Sustainability Manager

Jysk skruer op for arbejdet med bæredygtighed.

Sam Harrington skal styrke arbejdet med datadrevet bæredygtighed i Jysk. Foto: Presse

Forretningskæden Jysk, som er en del af Lars Larsen Group, øger nu sit fokus på bæredygtighed. Det sker med ansættelsen af Sam Harrington som ny Sustainability Manager.

– Jysk har allerede nedbragt energiforbruget per butik med LED-belysning og moderne, energieffektive distributionscentre. Vi har reduceret vores mængde af affald, anvendt mere bæredygtige råmaterialer og meget mere. Men der skal mere til, og målet om at blive mere bæredygtig er en vigtig del af vores fremtidige strategi, siger Communications & CSR Director Rune Jungberg Pedersen i en pressemeddelelse.

Jysk har derfor oprettet en ny stilling og ansat en Sustainability Manager til at drive forandringerne.

Sam Harrington er oprindeligt fra USA, hvor han arbejdede 10 år som medejer af en startup-virksomhed, der producerer biomaterialer.

I 2016 flyttede han til Danmark for at arbejde som Senior Manager of Sustainable Packaging for LEGO i Billund, før han kom til Jysk sidst i april 2020.

– Det, der gør det spændende at arbejde for en stor, international virksomhed som Jysk, er, at vi kan lave små forandringer, der får stor effekt, når det bliver ganget op med vores hundredevis af butikker og millioner af produkter. En lille forandring, der minimerer mængden af affald eller sparer energi, kan hurtigt løbe op i mange menneskers miljøpåvirkning i hele deres levetid, siger Sam Harrington i meddelelsen.

Han kommer til Jysk med en “datadrevet tilgang”, hvor han skal vurdere, hvordan Jysk kan lave de største forandringer.

– Vi er rigtig gode til at måle de finansielle aspekter af vores forretning, men vi skal være bedre til at måle på vores miljømæssige aftryk. Derfor er jeg i første omgang ved at lave en måling af vores drivhusgasudledning, som skal være en rettesnor for vores strategi og vise os, hvor vi skal fokusere vores indsats, siger Sam Harrington.

Det er ikke kun i Jysk, at der er stigende fokus på bæredygtighed i Lars Larsen Group.

– Lars Larsen Group dækker mange områder, og det er inden for næsten alle, at der kommer mere bæredygtige løsninger, siger Rune Jungberg Pedersen Communications & CSR Director i et tidligere interview med Sustain Report:

– Det ser vi helt klart en stigende efterspørgsel efter, og det gælder alt fra genbrugsbomuld til havemøbler, elektriske biler og bæredygtige fisk. Der har længe været en stigende samfundsinteresse i bæredygtighed, men særligt inden det seneste år har det taget et tigerspring, tilføjede han og fortalte, at der fra i år vil komme mere fokus på bæredygtighed i Jysk.

Jysk har over 2.900 butikker og 23.000 medarbejdere i 51 lande. Jysk er ejet af familien bag Lars Larsen Group, der står bag en række virksomheder med en samlet omsætning på 34,7 mia. kr., som Jysk med en omsætning på 28,32 mia.  kr., står for størstedelen af.

Forsiden lige nu:

Seneste artikler:

Skævvredne data gør os mindre robuste over for klimaforandringer

Et nyt studie fra SDU viser, at vi har et skævvredet billede af verdens plantedata, fordi den fortrinsvis er indsamlet i og af rige lande, hvilket gør os mindre modstandsdygtige over for klimaforandringernes effekter. Det er et eksempel på et større problem med en strukturel, global ulighed akademia, mener forskere fra DIIS.

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.