navne

“Jeg savner respekt for de fremskridt, som virksomhederne tager”

Med sit nyt job som kommunikationschef i Danfoss, siger Kasper Elbjørn snart farvel til en lignende stilling i Carlsberg. Vi spurgte ham, hvad han tager med sig af erfaringer om bæredygtighedskommunikation.

Af - 15. februar 2021
Kasper Elbjørn

Kasper Elbjørn er ny kommunikationschef i Danfoss fra april 2021.

Få Sustain Reports nyhedsbrev
Tilmeld dig gratis

Fra april skifter siger Kasper Elbjørn farvel til stillingen som pressechef i Carlsberg, som han har haft de seneste fem år.

Bæredygtighed og grøn omstilling kommer dog fortsat til at stå højt på listen over, hvad han skal kommunikere om både internt og eksternt i sin nye rolle som kommunikationschef i Danfoss. Her åbner en kommende fusion og ny struktur op for, at Danfoss skal indtage en “ledende rolle i den grønne omstilling“, ifølge adm. direktør Kim Fausing.

Vi spurgte Kasper Elbjørn, hvad han tager med fra sin tid som pressechef i Carlsberg, når det gælder erfaringer i forhold til bæredygtighed og grøn omstilling.

– Tiden var en anden dengang vi lancerede Together Towards Zero. Hvis vi spoler tiden tilbage, var noget af det, der gjorde en forskel for mig i min rolle, at vi brugte FN’s Science-based targets til at sætte vores mål i bæredygtighedsprogrammet. Det var ret afgørende, da jeg skulle lancere programmet, fordi der var en vis fatigue blandt journalister i forhold til bæredygtighed tilbage i 2017, siger Kasper Elbjørn i et skriftligt svar med henvisning til Carlsbergs bæredygtighedsplan ‘Together Towards Zero’, som blev lanceret i 2017.

Den inkluderer blandt andet nul CO2-udledning og nul vandspil i 2030 og har adskillige 2022-delmål, som Carlsberg står til at komme i mål med.

I dag har de fleste virksomheder, som er frontløbere på klimaområdet sat klimamål, som er godkendt af initiativet Science Based Targets, som andre organisationer som CDP og WWF står bag i samarbejde med FN’s Global Compact.

Det gjorde dog ikke nødvendigvis kommunikationsopgaven nemmere tilbage i 2017, hvor bæredygtighedsplanen blev mødt med en vis skepsis, fortæller han.

– De internationale journalister på Financial Times og Wall Street Journal troede simpelthen ikke på de mål og ambitioner, som vi havde sat. “Kom tilbage når I har nået dem”, var der faktisk én, der sagde til mig. Det havde jeg glædet mig lidt til, men det bliver så ikke mig, der fortæller ham, at vi når vores 2022-mål, siger Kasper Elbjørn.

Nye tal fra Carlsberg viser, at selskabet er på rette vej i forhold til sine del-mål.

Ifølge Kasper Elbjørn var det Carlsbergs afhængighed af naturen, som betød at klima- og miljøhensyn tidligere end i mange andre virksomheder blev en del af forretningsstrategien.

– Øl er et naturprodukt fremstillet af byg, humle, vand og gær. Det betyder, at vi er afhængige af natur og miljø for at fortsætte med at brygge vores produkter, og derfor giver det mening for os at bidrage til kampen mod klimaforandringer.

Derudover har det været en fordel for ham, at Carlsbergs bæredygtighedsprogram er drevet af ledelsen.

– Det gør uden tvivl mit job lettere, at vores bestyrelsesformand (Flemming Besenbacher, red.) er global talsmand for cirkulær økonomi, og bæredygtighedsprogrammet drevet af vores topchef (Cees ‘t Hart, red.). Det er der respekt for både ude og hjemme, siger Kasper Elbjørn.

Carlsbergs bæredygtighedsprogram består desuden af flere tiltag målrettet forbrugerne, og det har givet udslag i presseomtalerne, fortæller Kasper Elbjørn.

– Noget andet der har gjort en forskel de sidste 3-4 år, er vores forbrugerrettede initiativer, som for eksempel Snap Pack, Tuborgs genbrugsplastglas og vores Green Fibre Bottle af papir. Det kan ikke stå alene, men det er med til at vise fremskridt. Jeg tror, det giver omtale, fordi rigtig mange mennesker vil gerne have lidt hjælp til at leve mere bæredygtigt.

Selvom mediernes interesse for- og forståelse af bæredygtighed utvivlsomt er steget siden 2017, har Kasper Elbjørn dog stadig en appel til medierne, som i også i stigende grad sætter kritisk fokus på virksomhedernes bæredygtighedsindsats:

– Generelt kan jeg mærke, at der blandt journalister og meningsdannere og politikere er stor respekt for de virksomheder, der bruger Science-based targets til at måle fremskridt eller tilbageskridt. Til gengæld savner jeg forståelse for, at man ikke kan gøre alt på én gang. Jeg forstår godt utålmodigheden, men jeg savner respekt for de fremskridt, som virksomhederne faktisk tager i disse år, siger han.

Tags:


Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/sustainreport.dk/public_html/wp-content/plugins/wp-mystat/lib/mystat.class.php on line 1252