Connect with us

Hi, what are you looking for?

Sustain ReportSustain Report

Navne

Ny direktør for Fairtrade-mærket skal styrke partnerskaber

Camilla Erika Lerberg kommer fra en chefstilling i Red Barnet.

Camilla Lerberg har tidligere haft ansvar for kommercielle partnerskaber og CSR i Red Barnet.

Camilla Erika Lerberg, 46 år, er i januar tiltrådt som ny direktør hos Fairtrade-mærket i Danmark. Hun kommer fra en stilling som afdelingschef hos Red Barnet, hvor hun har haft ansvar for kommercielle partnerskaber og CSR, fremgår det af en pressemeddelelse.

En af den nye direktørs ansvarsområder er at øge sortimentet og salget af mærkningsordningens produkter i dansk detailhandel, der sidste år solgte for mere end 1 mia. kr. Fairtrade-mærkede produkter.

– Valget er faldet på Camilla Erika Lerberg, da hun med sin solide ledelseserfaring, kommercielle tæft og flair for god kommunikation kan være med til at gøre Fairtrade-mærket til meget mere end bare et mærke på bananer og kaffe. Det kræver, at vi bliver endnu bedre til at samarbejde med eksisterende partnere og finde nye samarbejdspartnere, der kan hjælpe os til endnu større succes, siger Judith Kyst, formand for Fairtrade-mærket Danmarks bestyrelse i pressemeddelelsen.

En af Camilla Erika Lerbergs ambitionerne er, at flere forbrugere skal få øjnene op for den konkrete forskel, de kan være med til at gøre i verden, hvis de putter mærkeordningens produkter i indkøbskurven.

– Vi kan kun øge danskernes bevidsthed om Fairtrade-mærket, hvis detailhandlen er med. Derfor skal vi også blive bedre til at gøre købmændene opmærksom på, at de med Fairtrade-mærkede produkter både kan opnå nye kundegrupper, tjene penge og sætte et utal af flueben i deres CSR-strategi, siger Camilla Erika Lerberg.

Om Fairtrade-mærket
Fairtrade-mærket er en international mærkningsordning, hvis mål er at forbedre arbejds- og levevilkårene for bønder og arbejdere, sikre bæredygtige dyrkningsmetoder i Afrika, Asien og Syd- og Mellemamerika. På det danske marked findes der omkring 1.400 Fairtrade-mærkede produkter.

I 2017 kunne Fairtrade-mærket på globalt plan sende mere end en milliard kroner tilbage til arbejderne og deres familier i de såkaldte Fairtrade-bonusser. Pengene bruger familierne på at styrke deres lokalsamfund – blandt andet ved at bygge skoler, sikre adgang til rent vand osv.

Forsiden lige nu:

Seneste artikler:

Skævvredne data gør os mindre robuste over for klimaforandringer

Et nyt studie fra SDU viser, at vi har et skævvredet billede af verdens plantedata, fordi den fortrinsvis er indsamlet i og af rige lande, hvilket gør os mindre modstandsdygtige over for klimaforandringernes effekter. Det er et eksempel på et større problem med en strukturel, global ulighed akademia, mener forskere fra DIIS.

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.