nyheder

5 vindere af Unitys priser til 3D-projekter med fokus på globale issues

Af - 23. marts

3D-udvikleren Unity har netop offentliggjort vinderne af prisen ‘2020 Unity for Humanity Grant’.

Prisen går til spil og projekter, der gennem 3D-oplevelser sætter fokus på globale og samfundsmæssige problemer. Blandt vinderne er projektet ‘Our Aleppo’, der genopbygger krigshærgede byer i VR.

Hvert projekt tildeles midler, mentorskab og teknisk assistance til at fremme deres 3D-oplevelser.

“For første gang går prisen til fem projekter, der bruger 3D i realtid til at hjælpe os med at se verden lidt anderledes. Det er en ære at støtte disse udviklere i deres historiefortællinger og inspirere til at gøre verden til et bedre sted, ” siger Jessica Lindl, VP Social indflydelse, Unity.

Hvert projekt bliver evalueret for dets inklusivitet og mangfoldighed, gennemslagskraft og opfordringer til handling og kreativitet.

De fem vindere er:

Our America: En VR-oplevelse designet til at uddanne brugerne omkring det at være sort i Amerika. Oplevelsen viser tydelig og diskret racisme og er baseret frit ud fra udviklernes personlige oplevelser med racisme og politivold. Our America kaster lys på systematisk racisme og giver brugerne mulighed for at mærke de oplevelser, som sorte amerikanere oplever hver dag, på egen krop.

Future Aleppo: En interaktiv VR-oplevelse, der gør det muligt for børn at genopføre deres hjem efter at være blevet hærget af krig. Oplevelsen er inspireret af Mohammed Kteish, som brugte nedfaldne murbrokker til at konstruere en model af sin by, der var blevet ødelagt af bombeangreb. Disse billeder blev senere konverteret, ved brug af Unity, til en fuldt fordybende og interaktiv oplevelse, der bevarer byen virtuelt og tilbyder håb til beboerne i det østlige Aleppo. Skaberne bag arbejder nu med andre unge fra konfliktzoner og børnehjem og bemyndiger dem til at bygge deres egne byer og hjem, hvilket hjælper med at behandle deres traumer.

Dot’s Home: Et spil, der belyser de uretfærdigheder, der er indlejret i det amerikanske boligsystem ved at fremhæve de valg, som marginaliserede samfund har været nødt til at tage, når de har navigeret i systemet. Dot’s Home følger en ung sort kvinde i Detroit, der bor i sin bedstemors elskede hjem. Hun rejser gennem tiden for at genopleve vigtige øjeblikke i sin families historie.

Samudra: Et håndillustreret 2D-puslespil, der fokuserer på miljøet, og spillerne følger et barns eventyr over et forurenet hav. Unikt designet uden dialog, er Samudra tilgængelig på tværs af sproglige og auditive flader. Skaberne søger at uddanne yngre publikum over hele kloden om forurening og inspirere dem til at handle og specifikt fokusere på plastaffald.

Ahi Kā Rangers: Et mobilspil ledet af et Māori-team (urbefolkning i New Zealand) designet til at omdanne en generation, der har mistet deres forbindelse til verden omkring dem. Spillere plejer og vedligeholder biomer, hjælper andre spillere og deltager i live dataindsamlings emissioner, der bidrager til videnskabelig forskning.

Om Unity for Humanity
Unity For Humanity er et tilskudsprogram inden for Unity Social Impact, en afdeling af Unity, der sigter mod at styrke medarbejdere og skabere af alle baggrunde til at fremme en mere inkluderende og bæredygtig verden. Læs mere: Https://unity.com/humanity.

Tags: