De seneste år har jeg beskæftiget mig med børsnoterede virksomheder, læst stolpe op og ned af utallige CSR-rapporter – nogle bedre end andre, men de har hver én ting til fælles: DE MANGLER NÆRHED ❣
På mange områder er det som om at CSR / ESG / ansvarlighedsagendaen stadig er en “tick-box exercise” med et par verdensmål på toppen.
Vi mangler de ægte historier – dem der engagerer og influerer, dem som får os til at mærke virksomhedens indre ’purpose’, og som gør, at vi kan relatere os til virksomhedens bæredygtige arbejde 🌱
I make!mpacts arbejde og utallige snakke med den unge generation, oplever vi, at unge efterspørger mere end blot et skriv i en CSR rapport 📄 – det viser sig faktisk, at de slet ikke orker at downloade den og begynde at læse de mange sider.
De unge vil have hyppigere og kortere updates fra virksomhedens ledelse, transparent og ufiltreret indhold, der viser virksomheds aktuelle bæredygtige arbejde – og også gerne dens uperfekthed!
P for Purpose
Foto: Brett Jordan/Unsplash
Det er lidt som i Løvens Hule 🦁, når Jesper Buch siger, at han ’investerer i mennesker’💸👫 – det samme gør den unge generation 🧑🎤👨🎤!
De kigger ikke kun på virksomheds produkt og deres profit – men dets Purpose – altså hvad der ligger bag .
Fokusset på bæredygtighed er i øvrigt ikke kun en tendens, man ser hos de unge – flere og flere investorer lægger vægt på bæredygtighed, når de skal vælge, hvor de skal lægge deres penge. En opinionsundersøgelse fra Finans Danmark viser dertil, at coronakrisen 🦠har øget investorernes opmærksomhed på bæredygtighed på tværs af alder.
Alligevel er alt for mange virksomheder alt for dårlige til at involvere investorerne og omverdenen i deres bæredygtighedsrejse.
Derfor er mit opråb 🗣til især de børsnoterede selskaber at komme ud af komfortzonen – vær åben og ærlig omkring jeres visioner og tanker omkring jeres bæredygtighedsdagsorden. Kommuniker hyppigt ⌚ omkring resultater, udfordringer og tør at italesætte eventuelle nederlag.
Vi skal ikke være perfekte, før vi må udtale os omkring bæredygtighed. Drømme og visioner skal også kommunikeres – og så længe virksomheder er åbne og ærlige, er investorerne også mere tilbøjelige til at være tolerante og realistiske i forhold til forventninger.
Pas på med greenhushing!
Foto: Jason Rosewell/Unsplash
Jeg ved godt, at det måske kan være svært som børsnoteret virksomhed at stå med de traditionelle investorer på den ene side, som skriger 🗣 på profit 💰, og vil have at virksomheden bruger deres tid på at skabe et godt udbytte – mens den nye generation af investorer, på den anden side, skriger efter nærvær, autencitet og visionære tanker.
I frygt for at ikke efterleve begge sider må vi dog for guds skyld ikke ende i det såkaldte ’greenhushing’ – en strategi, hvor virksomheder bevidst ikke kommunikerer deres bæredygtige aktiviteter ud til offentligheden.
Men hvorfor vælger nogen den strategi, hvis man faktisk gør noget godt? For mange børsnoterede virksomheder 🏢 bunder det i en trussel om at blive anklaget for ’greenwashing’, og de er bange for at blive hængt ud for ikke at gøre nok, ikke være bæredygtige nok, ikke være grønne nok.
Dertil kommer frygten for, om for meget bæredygtig kommunikation kan få de traditionelle investorer til at tænke, at virksomheden burde prioritere sin tid anderledes – de vil se indtægter og overskud, ikke bæredygtighedskampagner.
I make!mpact tror vi på, at virksomheder, som IKKE formår at fortælle historien om deres bæredygtige arbejde, taber på den lange bane 🤦♀️🤦♂️!
At turde kommunikere den bæredygtige indsats
Foto: Jakob Owens/Unsplash
Millennials & Generation Z 🧑🎤👨🎤 – fremtidens investorer – kræver et helt andet værdigrundlag fra de virksomheder, som de vil investerer i (og som de vil arbejde for!). Det er derfor også min klare overbevisning, at virksomheders fremtidige profit og rentabilitet i høj grad kommer til at være påvirket af, om de tør prioritere og kommunikere deres bæredygtige indsats!
Netop derfor har vi gjort det til vores mission hos make!mpact at hjælpe særligt de små og mellemstore børsnoterede danske virksomheder med at komme tættere på den nye generation af investorer med åben og ærlig kommunikationen 📣 på det rette sted 📱.
Bæredygtighed er ikke en trend men et vilkår for fremtidens virksomheders eksistensgrundlag, hvis du spørger mig 🕺.
Forsiden lige nu:

Googlediversitet og containerinklusion: Virksomhedsgiganter gav råd om inklusion
Coca Cola, ISS, Mærsk, Danske Bank og Google meldte sig ind i Copenhagen Pride som gæster på CBS. Virksomhedernes ledende kræfter på området gav her sine bud på, hvordan du åbner din arbejdsplads op for regnbuens farver.

Deloitte: Øremærket barsel er en gave til virksomhederne
Revisions- og konsulenthuset ser de nye barselsregler som et godt skub, der kan gøre det lettere at holde på talentmassen. For virksomhederne er ligestilling også forretning.

Klimaunderskud i medie- og underholdningsbranchens topledere – hvad gør de danske profiler for klimaet?
Medie- og underholdningsbranchens topledere halter bagefter med sit bæredygtige ansvar, men der er både råd og inspiration at hente. Eksperter og mediekoncerner deler her ud ad sine erfaringer.
Seneste artikler:

Aarhus Universitet åbner et center for plastikforskning
Verdenshavene fyldes med plastik, og det globale samfund kan ikke følge med produktionen og nedbryde den store mængde, der produceres hvert år. Det vil Aarhus Universitet og professor Daniel Otzen nu gøre noget ved.

Modeindustrien skal rykke sig på data, transparens og sporbarhed
De unge, der bærer bæredygtighed: Rasmus Stærk Just leder CSR-afdelingen i DK Company med en holistisk tilgang til bæredygtighed

To nye forskningsprojekter skal medvirke til bæredygtig energiudvikling
European Energy har fået forskningsmidler til at at udvikle bæredygtigt flybrændstof og digital styring af solparker
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
